Wednesday, October 14

cerita risik - tunang - kawin

sambil-sambil teman ayah tgk berita
aku blog hoping - sinisana
terjumpa pulak blog cousin-in-law-to-be
ada gambar diorg tunang - yee, aku missed ari tu
sbb aku dah final exam dan makayah pun tak cuti
so aku update la tgk kat facebook dan blog
time kasih kepada dunia teknologi

sama cantik sama padan
scroll lagi - tgk-tgk baru couple 10 bulan!
wahh hebatt
salutee laa!

aku, " ayah, duan baru kawan 10 bulan laa. dah ber-tunang "

ayah, " eleh, ayah kenal mak sebulan jaa. pastu terus tunang - tu pun sebulan ja "

aku, " fuyohhhh, gila hebatt! "

tapi aku pelik la dgn zaman sekarang
tunang pun dah macam nak kawin
siap dgn si lelaki ber-bayu melayu
ber-posing sakan mcm dah sah lakibini
patut-nya, si lelaki tak payah pegi laa time ber-tunang tu
kan dah kurang manis
tapi kalau family tu taktau umah si perempuan
boleh consider laa

ok sambil-sambil aku tulis ni
ayah aku pun ber-cerita laa pasal adat-adat risik, tunang, minang dan segala

firstly, adat merisik
time ni, keluarga si lelaki pegi ke umah si perempuan
tujuan nya ber-tanya khabar and me-risik-risik
either si perempuan ni dah ber-punya atau belom
if belom, family si lelaki akan kasik la satu cincin risik
and bincang-bincang pasal meminang

number dua, adat meminang
lepas si perempuan kena risik
family si lelaki datang lagi
bawak la sikit hantaran
sebagai tangan - takkan nak pi tangan kosong ja
slalu nya time meminang - banyak gunakan buah atau makanan sebagai hantaran
ber-bincang-bincang pasal wang hantaran, tarikh nikah dah segala
bila kedua-dua pihak dah setuju
cincin tunang akan di sarung kan sendirik oleh wakil pihak lelaki
time pinang ni pun, si lelaki tak perlu hadir

last skali adat menikah
time ni - preparation mmg selalu la gempak la
if wang hantaran tak kasik time meminang
time menikah ni la kena langsaikan semua
include la mas kawin mengikut tarif yg di-setuju oleh kedua pihak
selalu nya - minimum ikut negeri laa
kalau nak mas kawin banyak - kawin la kat kedah atau perlis
mas kawin kat sini tinggi - untung si perempuan
hantaran pulak - kena lengkap sepersalinan serba satu
maksud nya kat sini - baju satu, kasut satu, handbag satu, dan apa-apa lagi yg asas
termasuk la sejadah telekung dan al-Quran

tapi di-ingat-kan, semua ni adat melayu saja
itu pun di setengah-setengah negeri saja
yg penting tu akad nikah
lepas je akad nikah
si lelaki dan si perempuan
dah sah jadi lakibini
settle!

kenduri kawin tu - bertujuan untuk bagitau kat org je
yg pasangan ni sebenar nye dah kawin

kalau nak ikut adat, banyak lagiii
aku pun tak brape nak arif sgt
sbb dlm family aku- baru abang je yg dah kawin
ke-banyak-an nye ikut adat perak - sebelah mak aku
malam berinai kecik - malam berinai besar
banyak lagi lah! peningg aku
nnt aku update lagi!



2 comments:

Diana Ishak said...

akak dulu merisik guna telefon je. amacam?

Nurul Farhana said...

merisik guna phone tu dah advance laaa akakk. tapi boleh consider la kan, sbb dah ada teknologi. hihi ;)