Tuesday, August 28

Bismillahirrahmanirrahim.


Kadang-kadang hati kita cepat memaafkan, tapi yg pasti luka lama pasti ada bekas kan? Wujudnya luka lama, boleh menyebabkan aku takut untuk go through again sebabkan takut terluka lagi. Tapi siapa aku nak melawan hati dan perasaan. Kita tak boleh nak control, what people wanted to say, what they wanted to think, what they wanted to feel, and most important, what they wanted to assume. Tipu sgt la kalau aku kata aku tak penah terasa dgn apa yg orang kata kat aku sebelum-sebelum ni.

Cuma one thing yg aku boleh pegang, turn whatever they say, think, feel, and assume to one hell of a positive thing for aku sendiri. Kalau diorg pun dah negative, takkan aku pun nak negative jugak kan. Mmg miserable la hidup aku lepas tu. Maybe sometimes aku nampak mcm tak amik kesah pasal apa org cakap. Maybe too much of talking kot. Aku try not to talk much, tapi ada pulak yg menegur, just be yourself. Confuse aku. Bila cakap banyak, disuruh nya diam. Bila dah berdiam, disuruh nya bercakap banyak. Bila clinging, disuruh nya carik life. Bila dah ada life, disuruh nya kembali mcm dulu. Memang manusia ni tak penah puas dgn apa yg dimintak kan? Aku pun tak paham lah.

Transformation aku pun kadang-kadang jadi isu. Mungkin aku salah pilih kawan? Aku rasa tak salah aku berhijrah ke jalan Allah ni kan? Tapi masih ada yg memperlekehkan niat aku ni. Aku tak salahkan diorg. Aku salahkan diri aku sbb mungkin sebelum ni aku dah eksploitkan diri aku sendiri. Kalau dari awal lagi aku dah berubah, mungkin diorg akan kenal dgn Nurul Farhana yg versi nya lagi baik kan? Tapi takpe lah. Aku sentiasa doakan kawan-kawan aku ni kembali ke jalan yg satu. Lagi penting, aku pun harap kawan-kawan aku yg lain tu, terus mendoakan untuk aku supaya istiqamah dan tak lalai menunaikan tanggungjawab kepada-Nya. Seronok sebenar nya bila kita berubah ni. Time ni la kita nampak sape yg betul-betul kawan kita yang caring dan sentiasa mendoakan kita. Mungkin aku tak setanding dgn mereka yg mmg mengamalkan kehidupan Islam 100%, tapi aku teringin nak lalui hidup macam tu. Salahkan diri sendirik lagi sbb aku kadang-kadang (tapi selalu jugak) terlalai dengan dunia yg makin maju tanpa batasan ni. Terbabas jugak aku ni. Tak cukup kuat lagi. 

Apa yg boleh aku kata dari awal entry ni lagi, kita ni taleh pikir sgt apa orang nak cakap. Dalam kita duk dengar kata orang tu, baik kita tetapkan pendirian kita, focus on what we want in life dunia dan akhirat. Diorg yg bercakap tu sebenarnya have no idea what we have gone through. Dan sentiasalah ber-positive towards everything. Tak ada untung pun kalau kita nak berpikir negative je, dan tak rugi jugak kalau kita berpikir positive. Kan?

No comments: