Thursday, September 6

Ikhlas

Pendek, tapi penting.
Aku dapat rasa, susah jugak nak istiqamah dalam transformation yg aku buat sekarang ni. Ada yg berpesan dgn aku, be grateful sebab sekeliling aku, semua support dengan penghijrahan ni – mak, ayah, kakak, jiran-jiran, dan kawan-kawan. Ada sesetengah orang, kena marah, kena keji, kena cemuh, kena pinggir, kena buang bila nak berhijrah macam aku ni. Tapi still, aku rasa goyah. Masih lemah dengan kritikan segelintir kawan-kawan yg mana masih tak dapat accept perubahan aku ni.
Aku masih tercari-cari kenapa aku rasa kosong, bukan ke sepatut nya aku rasa kehidupan aku lebih terisi dan dapat berkat dari Allah? Mungkin jugak ini memang dugaan untuk orang yg nak berubah? Susah rasa nya nak cekalkan hati dan kuatkan iman aku ni so that aku tetap di landasan ni. Memang aku pilih jalan sekarang ni. Aku tanak ayah tanggung dosa aku. Aku malu adik tengok apa yang aku buat kat dunia ni.
Tergerak hati nak baca kisah-kisah penghijrahan orang lain. Mungkin kat situ aku boleh carik apa yg kurang nya aku dalam process penghijrahan ni. Tup-tup, jumpa satu blog ni cakap pasal keikhlasan ketika nak buat penghijarahan ni.  Aku terlalu risaukan hal remeh temeh dan kritikan orang, sampai aku tak sedar yang keikhlasan tu dah kurang dalam diri aku ni. Aku buat semua ni tak cukup ikhlas, sebab tu life aku rasa incomplete. Memang ada penah terbaca somewhere, dugaan terbesar untuk orang berhijrah adalah perasaan riak. Mudah-mudahan aku terlindung dari golongan yg sebegitu. Aku nak penghijrahan aku ni seikhlas yg boleh.
Betul aku ni manusia biasa yg mudah leka dan lalai. Nasib baik diberi kesedaran dan kesempatan untuk memperbaiki diri ini. Kita manusia hina di sisi-Nya takkan boleh lari dari membuat dosa. Cuma satu yg aku harapkan, kita sama-sama boleh mendoakan sesama kita supaya dipermudahkan jalan untuk melakukan kebaikan dan kembali ke jalan yang diredhai-Nya.

No comments: