Saturday, December 12

Adik, Allahyarham Mohd Farhan




"Kakak, adik accident kak, kakak siap-siap la balik sekarang. Jangan bawak laju-laju"

gugur kejap jantung aku
mak call cakap mcm tu - bunyi sangat serious
sangat serious
terus aku sambar kunci kereta
gi isi minyak dan jugak touch and go
jauh perjalanan aku dari kajang ke perlis

sementara tunggu abang dan kakak ipar aku
sempat aku call mak skali lagi

"Kakak, sedekah al-fatihah banyak-banyak kat adik, kak. Adik dah takde. Kakak cepat balik. Jaga diri."

ya Allah
betul ke apa yg aku dengar tu?
air mata terus mengalir
dalam keadaan masih tak percaya

sesampai je abang dan kakak ipar aku
kami bergegas balik ke perlis
aku pujuk hati aku, "adik ok kot, takdak apa-apa ni"
tapi Tuhan saja yg tahu
air mata lah yg menemani sepanjang perjalanan 5 jam tu
al-fatihah pun tak lekang dari bibir

sesampai ja kat taman perumahan
orang dah memenuhi jalan masuk taman
ramai sangat ya Allah
sebaik aku jejak kaki ke dalam kawasan rumah aku
otak aku dah takleh nak pikir apa-apa

aku lihat sebujur badan yg dah kaku
dalam keranda kayu
di ruang tengah rumah
ayah dah terduduk di tepi keranda
aku peluk ayah
aku cium mak

mak bukak muka jenazah
ya Allah, adik!

adik pegi dulu sebelum kakak
tak sempat kakak nak jaga adik
ayah kan dah pesan, kakak kena jaga adik
tapi adik tinggal kakak dulu

kakak tak sempat nak beli kan webcam baru untuk adik
kakak tak sempat nak bawak adik jalan-jalan
kakak tak sempat nak mintak maaf dgn adik
kakak tak sempat nak belanja adik dgn gaji pertama nanti
kakak tak sempat jumpa adik buat kali terakhir nya

adik dah pergi tinggal kan kami sekeluarga
selama-lamanya
tak kan kembali lagi

adik, ayah sedih sgt
ayah tak boleh tgk semua barang-barang adik
ayah bangun 4 pagi setiap pagi, nangis
sbb teringat kat adik
tapi kakak akan jaga ayah
kakak akan tolong ayah kuatkan semangat

adik jaga diri kat sana
kakak hanya boleh kirim doa lepas solat
kakak harap adik ditempatkan dgn org-org yg beriman kat sana
kakak jugak doakan agar
kubur adik dipanjang kan 70 hasta
ditaburi harum-haruman
ditutup dgn kain sutera
dihias bak taman syurga

kakak harap adik tenang kat sana

Al-fatihah

Allahyarhan Mohd Farhan Musa ( 28 September 1991 - 11 December 2009 )









kawan-kawan, boleh baca cerita pasal accident tu kat ----> sini & sini
hanya Allah yg tau apa terjadi sebenar nya
kami pun tak dapat tau punca sebenar
hanya doa yg mampu kita kirim kan kepada keempat-empat arwah

9 comments:

Adi Arzri said...

al fatihah~

Raf said...

be strong ye kakak :)

anything at all, we are right behind you, remember that.

khadat said...

Al-fatihah to Allahyarham Adek.
may he rest in peace.amin.
tabahkan hati nurul.aku tau hg kuat!!

shahirahkhairudin said...

Al Fatihah untuk arwah..semoga arwah ditempatkan dikalangan hambanya yang beriman..

semoga Nurul dan keluarga tabah menghadapinya..

Anonymous said...

Al Fatihah~ Ya Allah.. sumpah xtau yg tu adk nurul. aritu abah ada cite psl kes nie, br arinie qyum tau. bwk byk2 bsabar la ek nurul. smoga arwah dtmpatkn dkalangan org yg briman..

Anak Raja said...

saya baru pertama kali berjumpa dengan arwah masa akad nikah..tak sempat nk berborak... saya juga tahu arwah meminati bidang fotografi...tak sangka Tuhan nak ambil arwah dahulu... saya lihat wajahnya..insyallah~ al -fatihah~

Neera Ramdzan said...

A'kum, hai Pana, ni neera kawan Kak Zati. Neera harap Pana tabahkan semangat yea. Neera ada tengok berita ni kat Tv..

Moga Allah cucuri Rahmat ke atas arwah ye Pana. Al-Fatihah..

Adi Aizuddin said...

Al-fatihah utk arwah, nurul kuatkan semangat ye, ingat ini suma ujian...semoga arwah ditempatkan di kalangan org beriman..amin

jejett said...

be strong pana. kakak ter nanges bace post ni. sedih :( Al fatihah